Home > Kennisbank > Merkenrecht > Merk inschrijven
Je merk inschrijven: hoe doe je dat en waarom is het belangrijk?
Elk bedrijf heeft één of meer bedrijfsnamen, productnamen of logo's. Om deze goed te kunnen beschermen kun je deze als merk inschrijven. Maar hoe schrijf je een merk in? En wat levert het op?
Wat is een merk?
Hi, ik ben Chiara!
Ik ben een creatieveling, net zoals jij! Ik help jou bij het voorkomen van conflicten door het veiligstellen van jouw rechten en het vastleggen van duidelijke afspraken.
Een merk is, net als een handelsnaam, een onderscheidingsteken. Een merk is bedoeld om de producten of diensten van verschillende bedrijven te onderscheiden. Het merk heeft dus een herkomstfunctie. Consumenten kunnen door het merk zien van welk bedrijf het product of de dienst afkomstig is. Meestal is dit een logo of een productnaam.
Om een merk te kunnen gebruiken, moet je het inschrijven. Dit heet het depotvereiste. Als je het merk niet hebt ingeschreven, dan kun je geen beroep doen op het merkenrecht. Je kunt van alles als merk inschrijven, zolang ze aan de vereisten voldoen. Denk hierbij aan woorden, zoals namen van personen, maar ook tekeningen, letters, cijfers, kleuren, vormen, portretten of geluiden kunnen als merk worden ingeschreven. Deze groep inschrijfbare dingen worden in het merkenrecht "tekens" genoemd. Een teken wordt pas een merk door het in te schrijven.
Je handelsnaam krijgt extra bescherming, wanneer je hem als merk inschrijft. Hierdoor heb je – in aanvulling op de aanspraken op grond van het handelsnaamrecht – ook nog eens juridische acties op grond van het merkenrecht.
Je kunt de naam zelf als woordmerk inschrijven, of in combinatie met visuele elementen als gecombineerd woord-beeldmerk. Naast de juridische vorderingen die je erbij krijgt, kun je hiermee ook je bereik vergroten. De handelsnaam biedt namelijk alleen bescherming in de regio waar je hem gebruikt. In het beste geval is de bescherming landelijk begrensd tot Nederland, wanneer je een website of social media-platform gebruikt om klanten te werven. Hierdoor kun je je handelsnaam minder makkelijk in het buitenland geldend maken.
Met een merkinschrijving kun je gelijk bescherming in de Benelux of de Europese Unie regelen, waardoor de bescherming van het merkenrecht een groter bereik kan hebben dan de bescherming onder het handelsnaamrecht.
Handelsnaam als merk inschrijven
Hoe schrijf je een merk in?
Je kunt een merk inschrijven bij het merkenbureau in het land waar je bescherming geldend wilt maken. In de Benelux is dat BOIP (Benelux Office for Intellectual Property). Er is ook een Europees merkenbureau: het EUIPO (European Intellectual Property Office). Hoe groot het bereik van de bescherming van je merk is, hangt af dus van waar je het hebt ingeschreven en daarmee ook in hoe veel landen je de bescherming kunt inroepen. De inschrijving is 10 jaar geldig en kan steeds met 10 jaar worden verlengd.
Bij de inschrijving moet je aangeven voor welke producten of diensten je het merk wilt gebruiken. Voorbeelden hiervoor zijn tv-programma's, kledingstukken, reclame- of telecommunicatiediensten. De waren en diensten zijn onderverdeeld in klassen. Je kunt het merk voor meer dan één klasse inschrijven.
Omdat je merk voor een bepaalde klasse - en daarmee voor bepaalde waren of diensten is ingeschreven, mag een ander hetzelfde teken in principe gebruiken voor andere waren of diensten zonder dat er sprake is van een merkinbreuk. Dit is logisch, omdat je dan niet zo snel in elkaars vaarwater beland, als jij bijvoorbeeld reclamediensten aanbiedt en de ander een kapperszaak heeft.
Echter geldt dit niet altijd. Wanneer er een ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk, kan er alsnog sprake zijn van merkinbreuk.
Hulp nodig?
Ben je van plan om een (nieuwe) handels- of productnaam of een (nieuw) logo te gebruiken en wil je deze als merk laten registreren? Ik help je graag bij de volledige merkinschrijving, van de voorbereiding tot de indiening van de aanvraag bij het merkenbureau. Bekijk hier de mogelijkheden voor een merkinschrijving.
Wat is nodig voor de merkinschrijving?
Criteria voor merken
Je kunt niet zomaar elk teken inschrijven. Voor tekens gelden de volgende criteria, wil je deze kunnen inschrijven:
1. Onderscheidend vermogen
Om een teken als merk te kunnen inschrijven, moet het voldoende uniek en onderscheidend zijn. Dit betekent dat het teken duidelijk anders moet zijn dan andere ingeschreven merken. Anders kan er sprake zijn van merkinbreuk. Een teken dat beschrijvend is voor de producten of diensten waarvoor het bedoeld is, mist automatisch onderscheidend vermogen. Dit is anders dan bij beschrijvende handelsnamen.
Fun fact: de Europese merkinschrijving van het portret van Jan Smit is onlangs geweigerd omdat het portret niet voldoende onderscheidend zou zijn. Ouch!
2. Nauwkeurig vast te stellen
Het teken moet nauwkeurig vast te stellen zijn. Dit betekent dat iedereen die het merkenregister raadpleegt, in één oogopslag kan zien wat precies beschermd wordt. Iedereen moet het op dezelfde manier kunnen begrijpen. Om deze reden kunnen geluiden en melodieën bijvoorbeeld wel worden ingeschreven op basis van de noten die ten grondslag liggen aan de melodie, terwijl geuren te subjectief en onnauwkeurig zijn om deze in te schrijven. Geuren kunnen immers door iedereen op een andere manier worden waargenomen.
Weigeringsgronden
Het merkenbureau waar je de merkinschrijving hebt aangevraagd, beoordeelt jouw aanvraag keurt jouw aanvraag goed of wijst deze af. Een aanvraag kan geweigerd worden op grond van één van de weigeringsgronden. De aanvraag wordt onder andere afgewezen, wanneer het teken:
-
Gebrek aan onderscheidend vermogen vertoont;
-
Beschrijvend is;
-
Een gebruikelijke aanduidingen bevat;
-
Een vormmerk betreft dat de waar weergeeft;
-
In strijd is met de openbare orde of goede zeden;
-
Vlaggen, wapens en andere officiële emblemen van staten of internationale organisaties bevat;
-
Misleidend is;
-
In strijd is met rechten op beschermde oorsprongsbenamingen, beschermde geografische aanduidingen of gegarandeerde traditionele specialiteiten dan wel benamingen van beschermde plantenrassen.
Is de aanvraag van je merk geweigerd en ben je het niet eens met de beslissing? Dan kun je bezwaar maken. Hiervoor heb je drie maanden de tijd na ontvangst van weigering. Als het bezwaar ook wordt afgewezen kun je ook nog eens in beroep gaan. Hier kun je (inclusief verlenging) maximaal 6 maanden over doen. Je moet dan je argumenten waarom je het niet eens bent met het besluit meesturen. Dit kun je zelf doen of je kunt hiervoor een jurist inschakelen.
Wat moet je doen na de inschrijving?
Wanneer je je merk hebt ingeschreven, kun je het als enige binnen het grondgebied van het bureau waar je het hebt ingeschreven gebruiken voor de gekozen waren of diensten. Anderen mogen dit niet zomaar. Daarvoor moeten zij een geldige reden hebben of een licentie voor het betreffende merk.
Let er wel op dat je het merk ook echt gaat gebruiken voor alle producten of diensten waarvoor je het hebt ingeschreven. Wanneer je je merk 5 jaar lang al niet meer hebt gebruikt, kan iemand anders de inschrijving ongeldig laten verklaren. Dit wordt in het merkenrecht nietigverklaring genoemd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat iemand een monopolie op een merk krijgt door deze bezet te houden. Je merkinschrijving wordt dan ongeldig verklaard en iemand anders kan hetzelfde merk gaan inschrijven.
Je kunt je merk als volgt (blijven) gebruiken:
-
Vermelding van het merk op je website, social media, etc.
-
Vermelding van het merk in reclame en advertenties
-
Vermelding van het merk op productverpakkingen, facturen, visitekaartjes, etc.